Kto jest moim przyjacielem?

Wartości: WSPÓŁDZIAŁANIE, EMPATIA, ŻYCZLIWOŚĆ, PRZYJAŹŃ

CELE OGÓLNE :

  • kształtowanie postaw prospołecznych;
  • umiejętność określenia cech charakteru i zachowania przyjaciela.

CELE SZCZEGÓŁOWE naszych dociekań to również edukacja społeczna po to, by młody człowiek:

  • odróżniał, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi;
  • starał się być sprawiedliwym i prawdomównym;
  • nie krzywdził innych, pomagał słabszym i potrzebującym;
  • umiał współpracować z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych
  1. Przeczytaj list .

Kochana Zosiu! Jestem Twoją przyjaciółką i bardzo mi smutno, że w klasie, w której się uczysz jest Ci bardzo źle. Ja też bardzo tęsknię za Tobą. Moja ciocia mieszka niedaleko od Twojego domu. Rodzice wybierają się z wizytą do chorej cioci. Niedługo się więc zobaczymy i razem coś wymyślimy. Pozdrawiam Cię serdecznie, Ania

  1. Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
  • Jak myślicie, czy Ania naprawdę była przyjaciółką Zosi?
  • Kogo nazywamy przyjacielem?
  • Kiedy potrzebujemy przyjaciela?
  • Czy przyjaciół potrzebujemy tylko wtedy, kiedy mamy kłopoty?
  • Dlaczego dobrze jest mieć przyjaciela?
  1. Jakie cechy charakteru posiada prawdziwy przyjaciel?

Napisz te cechy np. bezinteresowny, wrażliwy, życzliwy, szczery, .……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………..

  1. Wymienione cechy charakteru określ czy to „prawda” czy „fałsz” ?
  • Potrafi się dzielić.
  • Jest złośliwy.
  • Kłamie.
  • Jest troskliwy.
  • Pomaga.
  1. Jakiego chciałbyś mieć przyjaciela?

Odrysuj swoją dłoń i wpisz cechy Twojego prawdziwego przyjaciela.

  1. Przeczytaj przysłowia o przyjaźni , np.:
  • Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie.
  • Co dasz dobremu przyjacielowi, nie zginie.
  • Kto znalazł przyjaciela, znalazł skarb.
  • Kto przyjaciół nie szanuje, ten siebie rujnuje.
  • Kto we wszystkich chce mieć przyjaciół, nie ma żadnego przyjaciela.
  • Przyjacielska przysługa nagrody nie potrzebuje.

Ułóż swoje zdania o przyjaźni.

  1. Na zakończenie możesz ułożyć plakat (ozdobić) ze zdaniami o przyjaźni , również tych napisanymi przez Ciebie.

Miłej pracy !