Lekcja 5
Serdecznie pozdrawiam miłosników szachów.
1. Dla wszystkich rodziców, opiekunów, rodzeństwa, którzy chcą nauczyć się grać w szachy w domu pomocny będzie:
– „Samouczek szachowy – Szachy dla początkujących” Macieja Sroczyńskiego.
www.szachmistrz.pl/samouczek.pdf
Wykorzystajmy ten czas grając w szachy w naszych domach. Polecam e-poradnik, który zawiera wiele przydatnych informacji, rad i wskazówek, które pomogą osiągnąć ten cel. To szachowe „abecadło”. Autor Maciej Sroczyński dołożył wszelkich starań, aby poradnik był jak najbardziej przejrzysty i prosty do zrozumienia dla każdej osoby, która zaczyna się uczyć grać w szachy. Wzbogacił go o liczną galerię diagramów, ilustracji i zdjęć, które ułatwią zapamiętanie podstawowych zasad i prawideł szachowych. Zachęcam ….
Dlaczego dziecko powinno grać w szachy?
- uczą logicznego i konstruktywnego myślenia,
- rozwijają aktywność twórczą dziecka,
- poprawiają: pamięć, koncentracje, wyobraźnie przestrzenną i podzielność uwagi,
- kształtują osobowość dziecka, wyrabiają w nim pozytywne cechy:
- systematyczność, odpowiedzialność, pracowitość, samodyscyplinę,
- uczą poszanowania rywala, wychowują, bawią, rozwijają zainteresowania,
- najważniejsze! poprawiają wyniki dydaktyczne dziecka w szkole!
„3 godziny matematyki = 1 godzina szachów”
2. Dla tych, którzy już grają i lubią zadania szachowe polecam:
Ćwiczenie – nazwy pól: https://lichess.org/training/coordinate.
Rozwiązywanie zadań szachowych.
http://zadania.szachowe.pl/matw1.html
http://www.ideachess.com/chess_tactics_puzzles/checkmate_n/3
Jolanta Krasnodębska
Legenda o mędrcu Ben Daher (wynalazca szachów) ukazująca tkwiące w nich ogromne możliwości
Legenda głosi, że mędrzec, który wymyślił szachy zażądał od króla, który chciał od niego te szachy kupić zapłaty w postaci zboża. Król miał kłaść ziarna zboża na szachownicy, na kolejnych polach, ale tak, aby na każdym kolejnym polu było dwa razy więcej ziaren niż na poprzednim. Królowi jak i pewnie wielu z was wydaje się to niewielka zapłata. Jednak jeśli prześledzi się dokładnie proces układania ziaren na szachownicy to okaże się, że 64 pola szachownicy to zbyt dużo, aby nawet takiego bogatego króla było stać na zapłatę, której zażądał mędrzec.
Mamy tu do czynienia z funkcją potęgową 2 do potęgi n. Podstawą jest liczba 2, bo na każdym polu jest dwa razy więcej ziaren niż na poprzednim. W wykładniku jest natomiast numer pola, na którym kładziemy ziarna. Funkcja potęgowa to bardzo szybko rosnąca funkcja i 64 w wykładniku wystarczy, aby uzyskać liczbę tak ogromną, która nie mieści się w naszych głowach.
Paradoks wynika z tego, że na co dzień poruszamy się w świecie dość skończonym. Mamy do czynienia z liczbami niewielkimi. Natomiast 2 do potęgi 64 jest tak duża, że nie jesteśmy w stanie sobie jej wyobrazić. Na ostatnim polu trzeba by zatem położyć 9 223 372 036 854 776 000 ziaren.
W sumie na szachownicy powinno się znaleźć 18 446 744 073 709 550 000 ziaren, czyli ponad 18 kwintylionów.
Z obrazowych wyliczeń wynika, że odpowiada to ilości zboża zebranego 8-krotnie z powierzchni całej Ziemi. Do przechowania takiej ilości zboża potrzebny jest spichlerz o wysokości 4 m, szerokości 10 m i długości 300 000 000 km.