To też minie – ZMIANY!

Cele:

  • rozumiem czasowy charakter wszystkich zjawisk
  • potrafię dostrzec wady i zalety zmian, jakie zachodzą
  • umiem dokonać głębszej refleksji nad przemijalnością
  1. Przeczytaj opowiadanie:

„To też minie”

Pewien król nakazał, by wykonano dla niego pierścień z ukrytym wewnątrz przesłaniem. Wszyscy nadworni mędrcy radzili, co takiego mogliby przekazać królowi, lecz nic nie przychodziło im do głowy.

Dopiero stary sługa króla, choć nieuczony, to z wielką mądrością życiową, przekazał królewskim doradcom myśl, która została zapisana na skrawku papieru i schowana do wnętrza pierścienia.

Sługa przestrzegł jednak króla, by nie sięgał do tej rady dopóty, dopóki nie znajdzie się w naprawdę trudnej sytuacji. Jak to bywa, niedługo trzeba było na to czekać. Króla zaatakowali jego przeciwnicy, którzy chcieli strącić go z tronu. Król musiał uciekać z pałacu, ale wrogowie ścigali go długo przez las, chcąc pozbawić go życia. W końcu, klucząc między drzewami, król znalazł się nad brzegiem stromej skarpy. Odgłos pogoni zbliżał się. Król nie miał odwrotu i wtedy przypomniał sobie o pierścieniu. Wyjął z niego papierek, a tam widniał napis: „To też minie”.

Nastała wielka cisza, król wstrzymał oddech i zrozumiał, że nic na tym świecie nie trwa wiecznie, nawet największe niebezpieczeństwo i strach. Pogoń widocznie zgubiła drogę, bo jej odgłosy zaczęły się oddalać. Król zachował życie, zebrał armię i wkrótce odzyskał tron. Nastała wielka radość, ucztowano, a król napawał się swoim zwycięstwem. Widząc to, sługa powiedział królowi: „Przesłanie z pierścienia nie jest tylko na czas klęski, ale i na czas triumfu, który przeminie tak samo jak i każde inne zjawisko”. Wtedy z króla opadła duma i znów zapanowały spokój i cisza w jego sercu, gdy stał wśród świętującego i tańczącego tłumu, bo posiadł mądrość, która chroniła go na resztę jego dni.

  1. Pomyśl i spróbuj odpowiedzieć na pytania:
  • Dlaczego przesłanie z pierścienia pomogło królowi zachować spokój w trudnej sytuacji?
  • Dlaczego mógł on sądzić, że czas radości będzie trwał dłużej niż trwogi?
  • Czym jest zmienność i dlaczego zachodzi?
  • Czy istnieje coś trwałego?
  • Czy może być nicość?
  • Czy wiedza o tym, że wszystko się zmienia, może pomóc lepiej żyć?
  • Gdzie obserwujemy najwięcej zmian?
  1. Ćwiczenie

Możesz tworzyć lub odtwarzać krótkie myśli na temat zmiany SPRÓBUJ, np.:

  • „Zmiana jest nieunikniona”.
  • „Zmiana może być na lepsze”.
  • „Lepiej zmienić złe zawczasu” itp.

Filozof KONFUNCJUSZ tworzył schemat myślenia taki, że każdy medal ma dwie strony.

„Tako rzecze Konfucjusz…”

Np. „Konfucjusz rzecze: w lesie łatwo się zgubić (źle), ale łatwo się schować (dobrze)”.

Np. „Konfucjusz rzecze: zmiana niszczy to, co jest (źle), ale robi miejsce na coś nowego (dobrze)”.

                        Do słowa ZMIANA spróbujcie utworzyć ten typ powiedzeń

Np. W czasie epidemii  muszę pozostać w domu (źle) ale dzięki temu zarówno ja jak i moja rodzina jesteśmy zdrowi (dobrze)

Zapisz swoje przemyślenia i pomysły szczególnie pomocne w dzisiejszym czasie pandemii koronawirusa.

Miłej pracy!